مجله معماری

معرفی سبک های معماری

سبک های معماری

معماری، هنر و علمی است که به طراحی و ساخت سازه‌هایی برای انسان‌ها می‌پردازد. هر کشور و فرهنگی سبک‌های مختلفی در معماری دارد که نشانگر تاریخچه، فرهنگ و زندگی مردم آن منطقه هستند. در زیر سبک‌های معماری را برای شما معرفی می‌کنیم.

سبک های معماری

سبک های معماری معروف

سبک کلاسیک: سبک کلاسیک شامل معماری باستانی یونان و روم، با تأکید بر انتظام، هنرمندی، تعالی و انسان‌محوری است.

سبک گوتیک: سبک گوتیک به طراحی کلیساها و کلیساهای محلی اروپا در قرون وسطی اشاره دارد. این سبک با تأکید بر زیبایی‌شناسی، بلندی، نورپردازی و فضایی پر از احساسات است.

سبک رنسانس: سبک رنسانس به عنوان یک حرکت فرهنگی در ایتالیا آغاز شد و در قرن ۱۴ تا ۱۶ میلادی رواج یافت. این سبک به دنبال بازگشت به فرهنگ و هنر باستانی یونان و روم بوده است.

سبک باروک: سبک باروک در اواخر قرن ۱۶ شروع شده و در قرن ۱۷ و ۱۸ میلادی بسیار محبوب بود. این سبک با تأکید بر فراوانی، غنا، تزئینات و فضایی سنگین و باریک شناخته می‌شود.

سبک نئوگوتیک: سبک نئوگوتیک بر پایه سبک گوتیک اروپا از قرن ۱۹ میلادی استوار است. این سبک با تأکید بر بلندی، نورپردازی و طراحی دقیق دیتیل‌ها شناخته می‌شود.

سبک های معماری در ایران

همانطور که می‌دانیم کشور ما یکی از کشورهایی است که تاریخ بلندی در زمینه معماری دارد و سبک های معماری گوناگونی در آن وجود دارد. در زیر به برخی از مهمترین سبک های معماری در ایران اشاره می کنیم:

  1. سبک ساسانی: این سبک معماری در دوره ساسانیان (224 تا 651 میلادی) شکوفا شد و با مصالحی مانند سنگ و آجر کار می شد. از ویژگی های آن می توان به استفاده از قوس های مخروطی و گرد، پرچین های چوبی و تزیینات بسیار زیبا اشاره کرد.

  2. سبک اسلامی: این سبک معماری در دوره اسلامی (از قرن هفتم میلادی به بعد) شکوفا شد و با استفاده از مصالحی مانند آجر، سنگ و چوب کار می شد. از ویژگی های آن می توان به استفاده از قوس های معروف به قوس ساجی و دایره ای، استفاده از کاشی های چینی و تزیینات بسیار زیبا اشاره کرد.

  3. سبک قاجاری: این سبک معماری در دوره قاجاریه (1785 تا 1925 میلادی) شکوفا شد و با استفاده از مصالحی مانند آجر و سنگ کار می شد. از ویژگی های آن می توان به استفاده از قوس های دایره ای و موجی، تزیینات بسیار زیبا و استفاده از رنگ های زنده اشاره کرد.

  4. سبک معماری معاصر: این سبک معماری در دوره معاصر (از قرن بیستم به بعد) شکوفا شد و با استفاده از مصالحی مانند فلز، شیشه و بتن کار می شود. این سبک معماری به دنبال ایجاد ساختمان هایی است که همزمان بسیار زیبا و عملی باشند.

برای کسب مشاوره در خصوص طراحی معماری زمین و ملک خود با ما تماس بگیرید.

طرح‌های مختلف معماری با پریسا زارعی

استودیو معماری پریسا زارعی در کرج با شناخت کامل عرصه هنر معماری آشنایی با سبک‌ها و مفاهیم گذشته و امروز، با توجه به سلیقه کارفرمایان و همچنین به‌کارگیری دانش و هنر روز، می‌تواند بهترین و خاص‌ترین سبک‌های معماری را عرضه نماید.

برای مشاوره و سفارش با ما تماس بگیرید.

نمونه پروژه‌ها

طراحی ویلا مینیمال 2

طراحی ویلای یادگار

طراحی ویلا طراحی ویلای مسکونی طراحی ویلای مدرن جزییات پروژه کارفرما: آقای آجرلو محل پروژه: سهیلیه سبک طراحی: مدرن متراژ: 550 مترمربع کاربری: مسکونی مدت

ادامه مطلب »

طراحی داخلی ساختمان خرم

پروژه‌های طراحی داخلی طراحی داخلی مجتمع مسکونی خرم جزییات پروژه کارفرما: آقای خرم‌جاه محل پروژه: کردان سبک طراحی: نئوکلاسیک متراژ: 180 مترمربع مراحل پروژه: طراحی

ادامه مطلب »

ساختمان مسکونی آدرین

طراحی ساختمان مسکونی ساختمان مسکونی آدرین جزییات پروژه کارفرما: آقای پیرزاده محل پروژه: مهرشهر سبک طراحی: مدرن متراژ: 3600 مترمربع کاربری: مسکونی سال اجرا: 1399

ادامه مطلب »
مجله معماری